Kamer met uitzicht
groep 6-7-8

3 lessen 1,5 uur / € 300,00 incl. materiaal

‘Hoe vertellen spullen uit jouw kamer iets over jezelf?’, is mijn eerste vraag aan de kinderen in de klas bij de start van het project. Na enig denken kunnen ze allemaal wat verzinnen: ‘Mijn kamer is rommelig want ik ben een sloddervos’ of: ‘Ik heb een gitaar in mijn kamer want ik houd van gitaarspelen’. Misschien wil je de kamer in een heel andere kleur schilderen maar mag het niet van de ouders.
Mijn tweede vraag is: ‘Hoe vertelt het uitzicht uit jouw raam iets over jou?’ Dat is soms een wat moeilijker vraag. Een boom, een poes of de trampoline waarop je graag springt, dat is leuk. Maar het huis van de overburen is meestal niet zo interessant. In dit project mogen de kinderen hun fantasie gebruiken en nadenken over een ideale woonomgeving. En zo verschijnen er landschappen met zonnen, voetbalvelden, dieren in weilanden en speeltuinen.
In een eerste tekening maken de kinderen schetsen van alle ideeën over hun kamer met uitzicht. Daarna volgt een lesje over het weergeven van ruimte. Een kamer heeft een vloer, een achterwand, zijwanden… enkele perspectieflijnen doen wonderen. En dan de spullen er in: het bed, een tafel, een kast en een stoel. En door het raam het uitzicht.
In de twee opvolgende lessen wordt er met acrylverf geschilderd op een paneeltje. Maar eerst bekijken we op het digibord schilderijen van kunstenaars die kamers schilderden. Wat vertelden ze met de dingen die er in staan en wat met de kleuren en de verf? Kinderen leren over kleuren mengen, verschillende manieren om verf op te brengen en het verschil tussen kwast en penseel.
Het project levert allemaal intieme inkijkjes op in het leven van kinderen in onze tijd en in hun eigen woonomgeving en ideeën daar over.